|
|
user instructions
FreeTime Packagin
S.Pedrazzini,
M. Senaldi
shopping bag
Freetime. Il bene più Prezioso
Francalma Nieddu
tools
Green Visions
Sonia Pedrazzini
market release
Good Vibrations
Luciana Guidotti
pack conneXion
warning!
Tutte le strade Portano al Packaging
Marco Senaldi
identi-kit
Brian Jungen:
He Just Did It
Francesco Spampinato
impackt news
identi-kit
Pixel, Strappi e Parole
Marco Senaldi
store story
Blueberry Lifestyle
Francalma Nieddu
market release
Il Packaging Restituisce ciò che la Vita Consuma
Sonia Pedrazzini
identi-kit
Packaging Ultramagnetico
Francalma Nieddu
shopping bag
Voglia di Correre
Francalma Nieddu
tools
Food Design n° 5
Sonia Pedrazzini
my pack
Giovanni Levanti / Malo
book box
|
|
Hanno detto di noi
Impackt, competente e ironica
bibbia del settore...
(D-Casa la Repubblica delle donne)
Parlano di noi su...
Undo, il portale di arte contemporanea
Le nostre copertine
Front cover
Redesign of Mr Clean
by T. Ceschi e F. del Vigo
Back cover
PT3 Ultramagnetic - Puma
by aruliden
|
|
|
guida turistica attraverso i panorami reali e mentali
del packaging
tourist guide to the real
and spiritual landscapes
of packaging |
|
|
|
|
user instructions
|
|
|
Freetime Packaging
Sonia Pedrazzini, Marco Senaldi
Giusto cento anni fa i Futuristi cantavano la bellezza della velocità che ci avrebbe emancipato dal "collare di ferro del Tempo e dello Spazio".
Nel secolo che è trascorso da quei proclami, la tecnologia ci ha regalato così tante invenzioni che quasi stentiamo a capacitarci di come sia possibile progredire ancora, ma che di certo condividono la caratteristica di abbreviare, velocizzare, moltiplicare, insomma, che hanno cercato di "liberarci" dai limiti spaziotemporali.
I risultati di questa rivoluzione, che ormai possiamo giudicare da una distanza divenuta nel frattempo storica, non sono stati pari alle aspettative.
Oggi, il tempo è divenuto una specie di lusso - per cui, pur disponendo di strumenti per fare tutto più in fretta e di conseguenza guadagnare tempo "libero", si tende a fare sempre di più, e paradossalmente non rimane tempo per quasi nulla.
Come ha detto da qualche parte Franco Battiato, "scorrono gli anni nascosti dal fatto che c'è sempre molto da fare / e il tempo presente si lascia fuggire con scuse condizionali". E come nota Pier Benzi, art director dell'agenzia Artefice - nell'intervista che presentiamo su questo numero - ormai il rischio è di confondere il leisure time con il contracted o committed time finendo per tenere "una riunione di lavoro mentre ci si sposta in treno, o ricevere mail su una spiaggia di sabbia bianca".
Ciò causa tutta una serie di conseguenze, soprattutto a livello di consumi e di comportamenti d'acquisto. Infatti, sempre di più si stanno diffondendo prodotti ibridi: sneakers pensate per il trekking, ma abbastanza eleganti da indossare con il gessato; alimenti e bevande pensate per i palati dei più golosi ma anche salutari; auto crossover, un po' coupé un po' fuoristrada; corredi da viaggio per avere tutto ma in poco spazio...
Questo numero di Impackt è dunque dedicato al nuovo concetto di freetime, ed intende fornire - attraverso esempi di packaging interessanti e particolari - le diverse declinazioni di "tempo libero" e dei prodotti ad esso dedicati per settori come quello dello sport, del fitness, del benessere, dei viaggi, del relax in genere.
E poiché, come ormai ben sappiamo, abbigliare, comunicare e veicolare questi prodotti è un compito che spetta all'imballaggio, abbiamo pensato di chiedere lumi ad un tuttofare del packaging come il francese Fabrice Peltier, ma
anche a chi sul tempo libero ha creato un'industria, come adidas, o ad artisti, come Raffaella Formenti,
che il packaging lo impiegano in ogni sua forma come una moderna tavolozza - per finire con chi,
come l'artista Brian Jungen, trasforma oggetti usualmente impiegati per il relax, come sneakers o sedie da giardino, in scheletri preistorici o in maschere di un folklore oscuro, eppure così famigliare, così prossimo alla nostra vita di tutti i giorni.
Freetime Packaging
Sonia Pedrazzini, Marco Senaldi
Exactly a hundred years ago the Futurists sang of the beauty of speed that was to have emancipated us from the "iron collar of Time and Space".
In the century that has passed since those proclamations, technology has given us so many inventions that we are hard put to understand how we might progress further but that certainly share the characteristics of shortening, speeding up, multiplying, that is, they have tried to "liberate" us from spatiotemporal limits.
The results of this revolution, that we can by now judge from a distance that has in the meantime become historic, were not up to expectations.
Today time has become a sort of luxury - hence, even while having tools for doing everything in a greater hurry and to hence gain "free" time, one tends to do more and more, and paradoxically there is no time left for anything.
As the famous contemporary Italian composer and singer-songwriter Franco Battiato said somewhere "the years pass concealed by the fact that there is always a lot to do / and the present escapes us with conditional excuses". And as Pier Benzi, art director of the agency Artefice notes - in the interview presented in this issue - we have reached the point where we risk confusing leisure time with contracted or committed time, ending up ending up by taking part in "a business meeting while on a train, or receiving emails on a sandy white beach".
This causes a whole series of consequences, aboveall at the level of consumption or purchasing behaviour; indeed hybrid products are becoming evermore popular: sneakers conceived for trekking, but elegant enough to wear with a pinstripe suit; food and beverages conceived for the palates of gourmets that are also good for your health; crossover cars, a bit coupé a bit offroad, travel kits to have everything in limited space…
This issue of Impackt is hence dedicated to the new concept of freetime, and intends providing - through examples of interesting and particular packaging - the different declinations of "freetime" and the products dedicated to the same for sectors such as sport, fitness, wellbeing, travel and generally for relax.
And since, as we by now well know, cladding, communicating and vehicling these products is a task that falls to packaging, we have turned to a packaging all-rounder like Frenchman Fabrice Peltier, but also to those who have turned freetime into an industry, like adidas, or to artists, like Raffaella Formenti, who use packaging in all its forms like a modern paint palette - to end up with those that, like the American artist Brian Jungen, turn objects usually used for relax, such as sneakers or garden chairs, into prehistoric skeletons or into masks of an obscure folklore, albeit strikingly familiar, so close to our everyday lives.
|
|
|
|
user instructions
FreeTime Packaging
S.Pedrazzini,
M. Senaldi
shopping bag
Freetime. Il Bene più Prezioso
Francalma Nieddu
tools
Green Visions
Sonia Pedrazzini
market release
Good Vibrations
Luciana Guidotti
pack conneXion
warning!
All Roads lead to Packaging
Marco Senaldi
identi-kit
Brian Jungen:
He Just Did It
Francesco Spampinato
impackt news
identi-kit
Pixels, Torn Scraps and Words
Marco Senaldi
market release
Packaging: Plural, Female
Maria Gallo
store story
Blueberry Lifestyle
Francalma Nieddu
market release
Packaging replenishes what Life depletes
Sonia Pedrazzini
identi-kit
Ultramagnetic Packaging
Francalma Nieddu
shopping bag
Feel like running
Francalma Nieddu
tools
Food Design n° 5
Sonia Pedrazzini
my pack
Giovanni / Malo
book box
|
|
|
Our covers
Front cover
Redesign of Mr Clean
by T. Ceschi e F. del Vigo
Back cover
PT3 Ultramagnetic - Puma
by aruliden
|