archivio colophon
Numero 2/2008



user instructions
Emotional Pack
S.Pedrazzini,
M. Senaldi


identi-kit
L'età dell'Imballaggio
Marco Senaldi

tools
L'occhio e la Mente
Marco Senaldi

warning!i
Contain Yourself
Francesco Spampinato

market release
Vitamina per il Brand
Luca Aragone

identi-kit
Lo Zen e l'Arte del Packaging
Marco Ligas Tosi

market release
Robilant Associati
Sonia Pedrazzini

design box
Giocare è una Cosa Seria
Luca Aragone

shopping bag
Elisir di Lunga Vita
Francalma Nieddu

market release
Packaging: Plurale, Femminile
Maria Gallo

tools
Spazzatura Emozionale
Marco Senaldi

identi-kit
Ceci n'est Pas un Bijoux de Papier!
Rosita Fanelli

show box
H2O
Luca Aragone

impackt news

market release
Artefice Identità Dinamica
Luca Aragone

pack conneXion

my pack
Donata Paruccini / Malo

school box
Istituto Rosa Luxemburg

tools
This is (Not) a Magazine
Francesco Spampinato

store story
Nobody is Perfekt
Francalma Nieddu

impackt news

design box
Spirit of Design
Luca Aragone

impackt news

book box
Marco Senaldi




Hanno detto di noi…
Impackt, competente e ironica
bibbia del settore...
(D-Casa la Repubblica delle donne)

Parlano di noi su...
Undo, il portale di arte contemporanea



Le nostre copertine

Front cover
Celador Loris Gréaud
www.a-taste-of-illusion.com
Photo: Erica Ghisalberti


Back cover
IBK's Box IX, 2007 Benjamin Sabatier Assemblaggio di cartoni 105 x 105 x 15 cm


 
guida turistica attraverso
i panorami reali e mentali
del packaging
tourist guide to the real
and spiritual landscapes
of packaging


user instructions



Emotional Pack
Sonia Pedrazzini, Marco Senaldi

Si sente sempre più spesso parlare di marketing virale, emozionale, o persino neuronale - come se le tecniche per vendere prodotti si fossero ormai rivolte in massa alle scienze della mente e allo studio della psicologia del compratore - abbandonando il tradizionale approccio socio-culturale a cui si erano affidate fino a pochi anni fa.
Una virata simile può suscitare due reazioni: da un lato si potrebbe pensare che il marketing è diventato adulto e finalmente utilizza anche strumenti concettuali qualitativi, dall'altro che l'assedio al consumatore sta pericolosamente somigliando a un impercettibile ma pervasivo lavaggio del cervello.
Per la verità, chi deve vendere qualcosa da sempre fa appello all'emotività del possibile acquirente, ma ai nostri giorni è ancor più evidente che preferiamo comprare da chi sa far buon uso di simpatia ed empatia e propone merci che, oltre la pura funzionalità, colpiscono il nostro immaginario e i nostri desideri. Quello che infatti oggi è cambiato - come sostiene Lucas Conley nel suo recente Sindrome ossessiva da brand, 2008 - è che i prodotti, oltre che convincere per la loro qualità, devono saper sedurre il consumatore facendo leva sulla sua segreta emotività; devono avere un odore, un gusto, un suono, un vestito e, soprattutto, una personalità.
Il risultato potrebbe essere letto in chiave negativa come una manipolazione subliminale dei nostri desideri - ma anche in chiave positiva, dato che le merci sono - per così dire - costrette a diventare "emotivamente tridimensionali", più profonde e interessanti di quanto non fossero prima. Logicamente, il packaging gioca un ruolo fondamentale in questa complessa e inedita sfida. Il contenitore infatti, non è più solo l'involucro esteriore che protegge, abbellisce e induce all'acquisto di un prodotto, ma si sta trasformando in una vera e propria seconda pelle, ricettiva e comunicativa, in grado di generare coinvolgimento sensoriale e affettivo. Come spiega l'autorevole studiosa Giuliana Bruno, nell'intervento che qui pubblichiamo, quando parliamo di involucro, che si tratti della pelle, dell'abito o di una abitazione, o anche dell'imballaggio di un prodotto, stiamo indicando un limite che separa e insieme unisce, un'interfaccia che ha due lati, uno volto verso l'esterno, il mondo intorno a noi, e uno volto verso l'interno, l'universo delle emozioni e dei desideri. Abbiamo pensato a questo numero di Impackt come a un approfondimento di questo mondo interiore di cui il packaging può farsi segno e veicolo, come si deduce dai lavori di designer come Sergio Calatroni, o dalla creazione di nuove esperienze mentali e sensoriali nell'ambito di alcuni superalcolici o di alimenti dedicati al benessere come nel caso della linea Alixir. Tutte cose che gli artisti hanno ben capito - come testimonia il lavoro di Benjamin Sabatier, il quale, oltre ad avere le idee molto chiare in proposito, al punto di parlare di una vera e propria "âge de l'emballage", ha deciso di creare DIY, un kit per farsi un'opera d'arte da soli - per chiudere il cerchio delle emozioni e riportare la creatività alla sua autentica sorgente, l'inconscio di tutti noi.



Emotional Pack
Sonia Pedrazzini, Marco Senaldi

One often hears talks of viral, emotional and even neuronal marketing - as if the technique of selling products had by now turned en masse to the science of the mind and the study of the psychology of the purchaser - abandoning the traditional socio-cultural approach to which it entrusted itself just a few years ago. A similar swing can arouse two reactions: on the one hand one might think that marketing has grown up and is at last using conceptually qualitative elements, on the other hand that the besieging of the consumer is beginning to dangerously resemble an imperceptible but all-pervasive brainwashing. To be true, those that have to sell something have always appealed to the emotivity of the potential purchaser, but these days it is even clearer that we prefer to buy from someone who is able to appear pleasant and congenial, who makes good use of empathy and who offers goods that, as well a offering pure functionality, strike our imagination and our desires. What has in fact changed today - as Lucas Conley sustains in his recent book OBD: Obsessive Branding Disorder - is that products, as well as being convincing for their quality, have to be able to seduce the consumer by arousing the purchaser's secret emotivity; they have to have an odour, a taste, a sound, a cladding and aboveall a personality. The result could be read negatively as a subliminal manipulation or our desires - but also positively, given that the goods are -as one might say - compelled to become "emotionally 3D", deeper and more interesting than what they were before. Logically, packaging plays a fundamental role in this complex and unusual challenge. The container in fact is not only an exterior wrapping that protects, embellishes and helps to induce purchase, but it is becoming a true and proper second skin, receptive and communicative, capable of generating sensorial and affective involvement. As the authoritative scholar Giuliana Bruno explains, in the article we publish below, when we speak of wrapping, whether we are speaking of skin, garment or dwelling, and also the packaging of a product, we are indicating something that is a limit that separates but at the same time unites, of an interface that has two sides, one facing outwards, towards the world that surrounds us, the other inwards, towards our universe of emotions and desire.
We have conceived of this issue of Impackt as a further delving into this inner world for which packaging can act as a sign and a vehicle, as can be deduced from the work of designers like Sergio Calatroni, or by the creation of new mental and sensorial experiences in the field of some spirits, or food products dedicated to wellness such as the case of Alixir. All things that the artists have understood well - as borne witness to by the work of Benjamin Sabatier, who, as well as having clear ideas on this count, to the point of speaking about a true and proper "âge de l'emballage", has decided to create DIY, a kit for making your own works of art - to close the circle of emotions and to bring creativity back to its authentic source, the unconscious of all of us.




user instructions
Emotional Pack
S.Pedrazzini,
M. Senaldi


identi-kit
The Age of Packaging
Marco Senaldi

tools
The Eye and the Mind
Marco Senaldi

warning!i
Contain Yourself
Francesco Spampinato

market release
Brand Vitamin
Luca Aragone

identi-kit
Zen and the Art of Packaging
Marco Ligas Tosi

market release
RobilantAssociati
Sonia Pedrazzini

design box
Playing is a Serious Business
Luca Aragone

shopping bag
The Alixir of Long Life
Francalma Nieddu

market release
Packaging: Plural, Female
Maria Gallo

tools
Emotional Rubbish
Marco Senaldi

identi-kit
Ceci n'est Pas un Bijoux de Papier!
Rosita Fanelli

show box
H2O
Luca Aragone

impackt news

market release
Artefice Dynamic Identity
Luca Aragone

pack conneXion

my pack
Donata Paruccini / Malo

school box
Istituto Rosa Luxemburg

tools
This is (Not) a Magazine
Francesco Spampinato

store story
Nobody is Perfekt
Francalma Nieddu

impackt news

design box
Spirit of Design
Luca Aragone

impackt news

book box
Marco Senaldi





Our covers

Front cover
Celador Loris Gréaud
www.a-taste-of-illusion.com Photo: Erica Ghisalberti


Back cover
IBK's Box IX, 2007 Benjamin Sabatier Assemblaggio di cartoni 105 x 105 x 15 cm