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istruzioni per luso
Beauty Case
Sonia Pedrazzini, Marco Senaldi
container
Fetichic
Massimo Canevacci
identi-kit
Valerie Bernard: Lo Yin
del Packaging Cosmetico
Sonia Pedrazzini
shopping bag
Razza di Packaging
Elena Piccinelli
tools
A Scuola di Packaging
Università degli Studi di Parma
psychopackaging
Non cè Trucco
Non cè Inganno
Antonio Piotti
show box
Tom Friedman
Andrea Bellini
warning!
The Kinder Identity
Slavoj Zizek
warning!
Rimmel
Marco Senaldi
design box
Scatoloni da Trucco
Maria Gallo
shopping bag
LAssenzio
Daniela Ranieri
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Human Packaging
Raul Montanari
design box
A Story
identi-kit
Giovanna Ricotta -Body
Beauty Baci
Marco Senaldi
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Make up di Scena
Elisabetta Larice
book box
e ancora
market release
Lush
Bakic
flash
Nudo di donna
Fair and White
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Le nostre copertine
Front cover
Elaborazione grafica Impackt,
da Nuova Enciclopedia della donna,
Editoriale Bortolotti, Bergamo.
Back cover
Sylvie Fleury
Skincrime 2 (Givenchy 601)
detail 1997 - Compressed car, enamel
Courtesy: the artist
and Galerie Hauser & Wirth
& Presenhuber, Zurich
Si ringraziano
Michelangelo Spinelli, Lino Baldini
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guida turistica attraverso
i panorami reali e mentali del packaging
tourist guide to the real
and spiritual landscapes
of packaging |
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user instructions
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Beauty case
Sonia Pedrazzini, Marco Senaldi
"Il corpo, mentre si socializza, si storicizza: si prende in faccia la storia". Queste parole, pronunciate durante unintervista rilasciata poco prima di morire (nel 2002) dal sociologo francese Pierre Bourdieu, introducono efficacemente al tema di questo terzo numero di IMPACKT.
Il cosmetico, il prodotto di bellezza, il maquillage, nelle società contemporanee costituisce uno strumento indispensabile di distinzione sociale, ma proprio per questo motivo non ha, paradossalmente, solo una funzione di bellezza.
Esso invece assolve al duplice compito, da un lato di autentica costruzione (making-up appunto) delle identità individuali, dallaltro di diffusione degli atteggiamenti estetici che vanno a determinare il gusto dominante di unintera epoca.
Quello del cosmetico è dunque un universo esteso non solo nelle dimensioni (che vanno dalla coorte di prodotti di bellezza e cura del viso e del corpo, al loro packaging, al discorso pubblicitario che vi orbita intorno), ma anche nel tempo, dato che è una costante antropologica antichissima (i primi trucchi noti risalgono alla civiltà egizia). Ma soprattutto non è un universo statico, anzi, è una vera carta di tornasole che riflette con precisione il mondo in cui si sviluppa e si diffonde.
Tutto ciò è evidente già oggi: se ancora pochi decenni fa il maquillage serviva principalmente per perfezionare il volto muliebre, tramite prodotti che nella loro essenza erano cambiati pochissimo dallantichità, attualmente la tecnologia è arrivata a creare mascara che si evolvono con le ciglia, fard che sono anche creme anti-age, ombretti che catturano la luce, e infinite altre innovazioni.
Il packaging del prodotto di bellezza, a sua volta, rappresenta una specie di make-up del make-up, un valore cosmetico aggiunto al prodotto di cosmesi, ed è per questo tanto più interessante seguirne le evoluzioni e gli snodi. Di nuovo, non sarà certo un caso che gli artisti contemporanei più intuitivi siano passati da una poetica rude dei corpi ad una estetica soffice e seduttiva che ha spesso fatto del packaging del cosmetico la sua fonte di ispirazione: è il caso delle opere di Sylvie Fleury, in cui lattrazione fatale verso il mondo del maquillage diventa una specie di ossessione irresistibile, e dove anche le carcasse di auto diventano color rossetto.
È proprio in questo mondo che il corpo si storicizza e si socializza, e si mette in faccia la storia.
Beauty case
Sonia Pedrazzini, Marco Senaldi
"While it socialises, the body becomes history: it takes history in the face". These words, expressed by French sociologist Pierre Bourdieu during an interview given shortly before his death (in 2002), neatly encapsulate the theme of this third issue of IMPACKT.
In contemporary societies, cosmetics, beauty products, and makeup constitute an essential tool of social distinction, but paradoxically, this is also why cosmetics are not solely used for the purposes of "beauty." Indeed, cosmetics play a dual role. On the one hand, maquillage is a clever sort of construction (in the sense of making-up ) of individual identities, while it is also the extension of aesthetic attitudes that eventually determine the dominant preferences of an entire generation. The world of cosmetics is therefore extensive not only in its breadth (its products take in a veritable squadron of beauty supplies and body and face care products, along with all the related packaging and advertising issues), but also in its age, considering that it is an age-old anthropological constant (the first recorded use of makeup dates back to the Egyptians). But perhaps most important of all, this is not a static universe. On the contrary, it is an effective litmus paper that accurately reflects the world in which it develops and evolves.
All this is clear today. Just a few decades ago, makeup was essentially used to perfect the feminine visage with products whose ingredients had remained practically unchanged since antiquity. Today, technology has begun creating new mascaras that evolve to suit the eyelashes, foundations that double as anti-ageing creams, eye shadows that capture light, as well as infinite other innovations.
Packaging these new beauty products also represents a sort of makeup for makeup, a cosmetic value added to the cosmetic product. This is why it becomes so much more interesting to track its evolution and its twists and turns. Indeed, it is no surprise that the more insightful contemporary artists have switched from a crude poetic of bodies to a soft and seductive beauty that has often looked to cosmetics packaging for inspiration. For instance, take the work of Sylvie Fleury, whose fatal attraction to the world of makeup has become a sort of irresistible obsession, and where even the chassis of cars can yield a new shade of lipstick.
This is the world where the body socialises and makes history, and where it takes history in the face.
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User instructions
Beauty Case
Sonia Pedrazzini, Marco Senaldi
Container
Fetichic
Massimo Canevacci
identi-kit
Valerie Bernard: The Yin
of Cosmetic Packaging
Sonia Pedrazzini
shopping bag
What a Package!
Elena Piccinelli
tools
At the School of Packaging
University of Parma
psychopackaging
No making up no deception
Antonio Piotti
show box
Tom Friedman
Andrea Bellini
warning!
The Kinder Identity
Slavoj Zizek
warning!
Rimmel
Marco Senaldi
design box
Boxes of make-up
Maria Gallo
shopping bag
The Absinth
Daniela Ranieri
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Human Packaging
Raul Montanari
design box
A Story
identi-kit
Giovanna Ricotta
Body Beauty Kisses
Marco Senaldi
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Make up in the movies
Elisabetta Larice
book box
and more
market release
Lush
Bakic
flash
Nudo di donna
Fair and White cream
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Our covers
Front cover
Graphic reworking by Impackt, from
Nuova Enciclopedia della donna,
Editoriale Bortolotti, Bergamo.
Back cover
Sylvie Fleury
Skincrime 2 (Givenchy 601)
detail 1997 - Compressed car, enamel
Courtesy: the artist and
Galerie Hauser & Wirth
& Presenhuber, Zurich
Thanks to Michelangelo Spinelli, Lino Baldini
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